The first year of the LIFE ReHABITA project

Primul an al proiectului LIFE ReHABITA a trecut. Ce s-a realizat până acum și unde ne aflăm în acest moment?

Odată cu începutul lunii septembrie, am depășit pragul primului an de implementare a proiectului LIFE ReHABITA. Aici vă prezentăm o imagine de ansamblu a activităților realizate, documentele produse și reperele atinse.

Biroul ReHABITA a fost înființat în Municipiul Ploiesti, situat in Piața Eroilor 1A la sediul primariei si este constituit din specialisti din aparatul administrativ. Conducerea biroului este asigurată de Departamentul pentru Fonduri Europene, iar scopul său este de a reduce sărăcia energetică în cadrul Municipiului.

Obiectivul principal al Biroului ReHABITA este creșterea conștientizării și oferirea de asistență de specialitate cetățenilor care se confruntă cu sărăcia energetică. Activitățile cheie includ:

  • Organizarea de ateliere regulate și întâlniri individuale pentru a educa cetățenii despre eficiența energetică și pentru a oferi sfaturi practice.
  • Biroul va oferi broșuri, manuale și material informative privind eficienta energetica pentru a ajuta la îmbunătățirea condițiilor energetice din locuințe.
  • Informațiile colectate din interacțiunile cu comunitate vor ajuta la identificarea și prioritizarea gospodăriilor afectate de sărăcia energetică.
  • Biroul va rămâne la curent cu legislația relevantă și cu oportunitățile de finanțare pentru proiectele de eficiență energetică.
  • Acționând ca un „Ghișeu Unic,” biroul va simplifica procesul de renovare a locuințelor prin oferirea de suport tehnic, financiar și juridic.

Biroul ReHABITA va colabora strâns cu diverse organizații, inclusiv grupuri din societatea civilă, IMM-uri și alti actori locali, pentru a facilita schimbul de cunoștințe și pentru a întări eforturile împotriva sărăciei energetice. Întâlnirile și atelierele țintite vor îmbunătăți capacitățile tuturor celor implicați în sprijinirea cetățenilor vulnerabili.

În perioada ianuarie-februarie, cei de la DOOR, precum si partenerii din proiect, au lucrat la un manual destinat partenerilor tehnici și angajaților birourilor ReHABITA, pentru a le oferi resursele necesare intensificării implicării cetățenilor vulnerabili energetic sau a celor expuși riscului de sărăcie energetică în procesele de renovare energetică.

Locațiile pilot ale proiectului se disting prin condițiile locale și, în consecință, resursele partenerilor tehnici și ale municipalităților variază. Acest manual recunoaște această complexitate și, în mod corespunzător, nu oferă o abordare pas cu pas care să fie aplicabilă în mod egal pentru toți partenerii. Condițiile naționale și locale specifice, resursele disponibile și nevoile partenerilor tehnici și ale municipalităților prezintă provocări serioase și, foarte posibil, împiedică orice strategie uniformă care să poată fi replicată ușor în toate țările pilot. Ținând cont de acest lucru, manualul oferă recomandări de activități cu exemple de bune practici, lăsând partenerilor libertatea de a-și contura strategia de implicare în funcție de nevoile și resursele proprii.

Manualul

În lunile februarie și martie, toate municipalitățile, cu ajutorul partenerilor tehnici, au realizat sondaje în locațiile pilot. Datele colectate prin sondaj au fost analizate de DOOR și raportate în documentul

Evaluarea “sărăciei energetice” a municipalităților- link

Această cercetare cantitativă exploratorie a avut ca scop estimarea amplorii și intensității sărăciei energetice a populației din zonele administrative ale celor cinci locații pilot stabilite în cadrul proiectului LIFE ReHABITA. Această cercetare a vizat realizarea unei evaluări a sărăciei energetice la nivel local prin caracterizarea de bază a sărăciei energetice și a condițiilor de locuire în toate municipalitățile participante. Scopul acestei sarcini a fost de a contribui la o mai bună înțelegere a sărăciei energetice și, astfel, la eforturile de reducere a sărăciei energetice în aceste zone, printr-o participare mai mare a populațiilor vulnerabile la activitățile proiectului și la renovările energetice ulterioare ale locuințelor și gospodăriilor acestora.

Pentru a îndeplini această sarcină, a fost dezvoltat un chestionar de către beneficiarul principal al sarcinii (DOOR) și distribuit partenerilor tehnici la locațiile pilot ale proiectului. Partenerii tehnici au tradus chestionarul în limbile lor naționale. Pentru a estima intensitatea și amploarea “sărăciei energetice” la nivel local, chestionarul a inclus o varietate largă de întrebări grupate în patru teme majore: clădiri rezidențiale & condiții de locuire; sărăcia energetică & eficiența energetică a gospodăriilor; sănătatea & bunăstarea; și informații generale. Sondajul a fost administrat prin platforma EUSurvey și prin tehnica CAPI (interviuri personale asistate de calculator) de către partnerii ReHABITA.

Analiza răspunsurilor colectate prin chestionar confirmă situații și factori extrem de divergenți ai “sărăciei energetice” între municipalitățile proiectului. Datele sugerează că toate locațiile pilot sunt expuse unui risc ridicat de sărăcie energetică și reafirmă nevoia de campanii informative despre sărăcia energetică, renovarea energetică și eficiența energetică.

Consultați rezultatele și analiza în raport

Prima întâlnire semestrială a partenerilor cu părților interesate a avut loc în Municipiul Ploiesti in februarie 2024. La intalnire au participat părțile interesate cheie ale proiectului și reprezentanți ai departamentelor administrative ale orașului. AE3R, alaturi de PMP, a prezentat proiectul ReHabita – „Abordarea sărăciei energetice locale prin înființarea de birouri pentru renovări energetice” și activitățile cheie pe care AE3R si Municipiul Ploiesti le vor implementa în zona pilot a orașului și împrejurimile sale. AE3R a desfășurat, de asemenea, sesiuni de instruire și a dezvoltat un plan pentru realizarea unui sondaj despre obiceiurile energetice ale cetățenilor.

Când vine vorba de renovarea apartamentelor în care locuiesc familii vulnerabile, apare o dificultate suplimentară din cauza situației socio-economice sensibile a acestor indivizi. Această situație creează constrângeri care pot împiedica semnificativ dezvoltarea proiectelor de renovare. Cunoașterea modului de gestionare a acestor situații este esențială pentru succesul unor astfel de proiecte complexe. Atât personalul tehnic, cât și personalul serviciilor sociale au misiunea fundamentală de a consilia și de a asigura implementarea unui proiect bun, limitând în același timp impactul asupra rezidenților. Acest lucru necesită o abordare continuă față de rezidenți, implementată printr-o metodologie participativă pe tot parcursul procesului.

În acest scop, Eurovertice a dezvoltat o metodă de implementare și abordare a renovării clădirilor afectate de vulnerabilitate socio-economică severă, în documentul scris sub formă de ghid.

Ghidul

Urmăriți-ne în mod regulat, deoarece vor reveni cu noi actualizări în curând!

AE3R semnatara a

covenant of mayors logo


EPC Signatory

Parteneri

alea

sigla aeepm

escorom

Parteneri media

ph online

fdee

ffee

logo Veolia simplu

bergenbier logo

UMEB

Autoritati Publice Locale

AE3R partnera in

Original_-_II.png

 aa.PNG

  rehab.png

Sisteme Fotovoltaice PF

Ordin de cunoastere si cercetare

poza model certificat performanta energetica